Programma
Tijd: 19:30 – 20:30
Datum: 28 mei 2020
Voertaal: Engels
Hoe stel je de jonge generatie van nu in staat om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan? Om het gevoel te hebben dat het te streven naar een duurzamere planeet en een eerlijke samenleving een haalbare opgave is moeten studenten en jongeren de vaardigheden hebben om een rol kunnen spelen in de uitdagingen van de 21ste eeuw.
In reactie op de complexe uitdagingen waarvoor we staan, is er door heel Europa een opkomst van praktijkgerichte leermethodes. Voorbeelden waarin onderwijs wordt verbonden aan de praktijk zijn:
- Democratiseren van het onderwijs: zoals ‘zelfgestuurd leren’, waarin er meer flexibiliteit is om onderwijsprogramma’s aan te passen aan persoonlijke ontwikkeling en interesses. Maar ook de opkomst van alternatieve vormen van kennisvorming. Zoals ‘citizen science’, waarin onderzoek wordt uitgevoerd en kennis wordt vergaard vanuit burgers in plaats van wetenschappers. Deze vormen van ‘bottom-up’ educatie worden steeds serieuzer genomen.
- Leren in een netwerksamenleving: hierin vindt onderwijs niet alleen plaats binnen onderwijsinstellingen, maar wordt er gebruik gemaakt van verschillende kennisnetwerken in de samenleving. Kennis bevindt zich niet alleen in ‘kennisinstellingen’ maar ook bijvoorbeeld in bibliotheken, maatschappelijke organisaties of informele netwerken in de wijk.
- (Maatschappelijke) innovatie en experimenteren: digitalisering speelt een belangrijke rol om nieuwe vormen van onderwijs mogelijk te maken. In verband met COVID-19 is dit de laatste tijd in een stroomversnelling geraakt. Maar ook op maatschappelijk vlak ligt er een focus op innovatie; hoe kan het onderwijs samenwerken met de stad in ‘living labs’, buurtcampussen en co-creatie projecten? In een ‘real-life’ omgeving kan kennis ontwikkeld worden die daadwerkelijk past bij de complexiteit van de dagelijkse praktijk in de stad.
Samen met de Hogeschool van Amsterdam besteedt de Omgevingsvisie Amsterdam 2050 speciale aandacht aan de stad als een leeromgeving. Centraal hierin staat hoe de toekomst van de stad eruitziet vanuit het oogpunt van onderwijs en jongeren.
Tijdens deze sessie van het Parlement van de Toekomst kijken we naar de stad als leeromgeving en onderzoeken we wat dit te bieden heeft voor jonge Amsterdammers.
Dit doen we met de volgende gastsprekers:
> Frank Kresin, decaan van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam
> Ellen Budde, projectmanager ‘HvA in de Stad’
Fabacademy – learn how to make (almost) anything
Een mogelijke toekomst? Deschooling Society
Digital Society School
Making Sense: a citizen sensing pilot and toolkit
BOOT van HvA – Buurtwinkel voor Onderwijs, Onderzoek en Talentontwikkeling
Over BOOT
Omgevingsvisie Amsterdam 2050
Over Parlement van de Toekomst
Parlement van de Toekomst is een initiatief van Netwerk Democratie en is mede gefinancierd door de Europese Commissie onder het programma EU and ME.